Szak neve
vállalati instruktor szakirányú továbbképzés
Végzettségek
- vállalati instruktor
Képzési terület
műszaki
A felvétel feltételei – szöveges
Műszaki képzési területen legalább alapképzésben (vagy a korábbi képzési rendszerben legalább főiskolai szintű képzésben) szerzett mérnöki oklevél.
Képzési idő
2 félév
Kreditek száma
60
A képzés célja
Olyan szakemberek képzése, akik szakmai ismereteik és gyakorlati készségeik alapján képesek közpolitikai problémák elemzésére. A szakirányú továbbképzésen végzettek felkészültek a közpolitikai folyamatok értelmezésére, nemzetállami és nemzetközi viszonylatban. A végzettek alkalmasak a magán- és közszférában, a tudományos és non-profit szektorokban vezetői, illetve kompetens végrehajtói feladatok ellátására.
Szakmai kompetenciák
Tudás
– pszichológiai alapismeretek és személyiségfejlesztés;
– önismeret;
– kommunikáció;
– mediáció és konfliktuskezelés;
– a pedagógia alapjai;
– tudás- és tapasztalatátadó szerep;
– képességfejlesztő szerep;
– interkulturális menedzsment;
– szakképzés-pedagógia;
– munkahelyi oktatásszervezés;
– gyakorlati foglalkozások tervezése és előkészítése;
– a gyakorlati oktatás módszertana;
– a felnőttképzés alapjai;
– vállalati képzés és élethosszig tartó tanulás.
A képzés során megszerzendő ismeretek
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató ismerje:
– a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait;
– a szakképzés tervezéséhez, szervezéséhez és vezetéséhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokat;
– a szakterülete ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal, tantárgyakkal, műveltségterületekkel, továbbá a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket, és képes a különböző tudományterületi, szaktárgyi tartalmak integrációjára;
– a duális képzés legfontosabb alapfogalmait, jellemzőit, tipikus megvalósítási formáit;
– a személyiség sajátosságait és a fejlődésére vonatkozó nézeteket,
a személyiségfejlődés zavarait, a magatartásproblémák okait,
– a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit;
– a különböző motivációelméleteket, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereit;
– a differenciális pedagógiát, az adaptív tanulásszervezést, a nevelési-oktatási stratégiákat, a módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseit;
– a tehetség, a sajátos nevelési igény és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet, valamint a különleges bánásmód igényének fogalmát, ismérveit.
Képesség
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató legyen képes:
– a tanulók szakmai készségének és jártasságának fejlesztésére;
– a szakmai specializációnak megfelelő munkafogások, munkacselekvések, munka-tevékenységek elsajátításának és begyakoroltatásának irányítására;
– gyakorlati képzési programok összeállítására, valamint az elméleti követelményekkel való összehangolására;
– a gyakorlati vizsgák megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére, értékelésére a minőségbiztosítási elvek figyelembe vétele révén;
– a tanulók gyakorlati tevékenysége révén a képességeik fejlesztésére, különös tekintettel a logikus gondolkodásra, a problémamegoldásra, az ismeretszerzésre és a műszaki kommunikációra;
– szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására;
– a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében;
– az oktatási stratégiáknak (módszerek, munka- és szervezeti formák, taneszközök)
a gyakorlati oktatás nézőpontjából való megválasztására, alkalmazására,
a megvalósítás eredményének ellenőrzésére, értékelésére, majd a folyamat korrekciójára;
– a szakmai gyakorlat (iskolai, vállalati) speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére;
– közreműködni a vállalati gyakorlati képzési helyek kialakításában;
– a szakképzés nézőpontjából az adott műszaki szakterület legfontosabb elméleteit, eljárásrendjét és az azokkal összefüggő terminológiát feladatok végrehajtásakor alkalmazni;
– rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására;
– a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a különleges bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
Attitűd:
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató
– képes a problémák elemzésére és megoldására;
– képes a szervezet munkahelyi képzési programjait a stratégiai foglalkoztatási célokkal, operatív feladatokkal összekapcsolni. Képes ennek alapján minőségcélokat és -kritériumokat megfogalmazni;
– tudja kezelni a konfliktushelyzeteket, képes a személyközi kommunikáció magasabb szintjeire;
– képes a felnőttekkel kapcsolatos tanulási módszertanok alkalmazására;
– képes a munkahelyi tanulás rendszereinek fejlesztésére, a munkahelyi tanulásban résztvevők értékelésére. Ismeri a szakmai gyakorlatokkal kapcsolatos oktatásszervezési feladatokat.
Autonómia és felelősség:
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató alkalmas:
– személyiségfejlesztésre;
– konfliktuskezelés;
– vállalati oktatás szervezésére;
– gyakorlati foglalkozások szervezésére, előkészítésére
– a gyakorlati oktatásmódszertan alkalmazására;
– felnőttek szakképzésére.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
Pszichológiai és pedagógiai alapismeretek: 28 kredit
Pszichológiai alapismeretek és személyiségfejlesztés; önismeret; kommunikáció; mediáció és konfliktuskezelés; a pedagógia alapjai; tudás- és tapasztalatátadó szerep; képességfejlesztő szerep.
Vállalati szakoktató ismeretek: 28 kredit
Interkulturális menedzsment; szakképzés-pedagógia; munkahelyi oktatásszervezés; gyakorlati foglalkozások tervezése és előkészítése; gyakorlati oktatás módszertana;
a felnőttképzés alapjai; vállalati képzés és élethosszig tartó tanulás.
A szakdolgozat kreditértéke
4