Szak neve
pályaorientáció szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Végzettségek
- szakvizsgázott pedagógus (pályaorientáció szakterületen)
Képzési terület
pedagógusképzés
A felvétel feltételei
Óvodapedagógus, tanítói, szakoktatói vagy tanári oklevél
Képzési idő
4
Kreditek száma
120
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik az interdiszciplináris szemlélet birtokában, megfelelő szociális kompetenciákkal rendelkezve, az iskolaválasztás, a pályaválasztás, valamint a későbbi munkavállalás hátterében álló döntési mechanizmusok birtokában segítik a tanulókat. Rendelkeznek az oktatási rendszer, a továbbtanulási lehetőségek, a munkaerőpiac, valamint a különböző speciális igényekkel bíró célcsoportokról szóló ismeretekkel, szociális kapcsolatrendszerük működtetésére kiválóan alkalmasak. A képzés felkészítést nyújt a tanároknak az intézmények pedagógiai fejlesztési, szervezési, és teljesítményértékelési rendszerével összefüggésben, változás-menedzsmenttel kapcsolatban. Digitális kompetenciáik fejlesztése révén naprakész, adekvát ismeretek szerzésére, feldolgozására válnak alkalmassá.
A képzést elvégzettek ismerik:
– a pubertás, az ifjú felnőttkor működését, társas viszonyaik sajátosságait;
– pszichológiai megalapozottságú szociálpszichológiai összefüggéseket;
– az információszerzés adekvát technikáit;
– a különböző szintű képzések jogi szabályrendszerét;
– pályaválasztással, iskolarendszerrel összefüggésben álló igényeket, lehetőségeket;
– az oktatási szervezet, az intézményi működés alapelveit;
– a tervező munka stratégiáit, az önellenőrzés módszereit.
A képzésen végzettek alkalmasak:
– felelősségteljes és önálló munkavégzésre a pedagógiai pályán;
– az egyéni és csoportos pályaválasztási döntés-előkészítésben, tanácsadásban aktívan támogatni a tanulót;
– a döntés-előkészítés, operatív folyamatirányítási feladatok ellátására, összehangolására;
– a szakképzési rendszerre, a munka világára vonatkozó ismeretek átadására;
– folyamatos önképzésre, az adekvát szóbeli és írásos kommunikációra;
– speciális nevelési igényű tanulók támogatására;
– önmaguk szakmai identitásának fejlesztésére.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
Kötelező ismeretek:
– a közigazgatás felépítése eljárási szabályok az oktatásügyben, a közoktatási intézmény működése;
– az intézmények pedagógiai fejlesztési, szervezési és minőségbiztosítási rendszerei és lehetőségei;
– a nevelési és oktatási intézmény hatékonyságának mérési lehetőségei, az esélyegyenlőség elvének érvényesítése az eltérő fenntartói megoldások tükrében.
Választható ismeretek:
– alkalmazott pszichológiai ismeretek a tanulók és a felnőttek megismeréséhez;
– szociálpszichológiai ismeretek a munkavilágához kapcsolódóan a pályaorientáció elméletének alapjai, különös tekintettel a nemzetközi fejlesztési tendenciákra;
– az életúttervezés folyamat modellje.
Személyes adottságok, készségek:
Kötelező ismeretek:
– a kapcsolattartás kompetenciája a családok körében;
– az intézmények közötti kapcsolattartás készsége;
– a pedagógiai folyamattervezésben való jártasság;
– az önértékelés jelentőségének elfogadása;
– az integráció, az esélyegyenlőség elvének, gyakorlatának megvalósítása.
Választható ismeretek:
– csoportmunkához szükséges kommunikációs készségek;
– hangulatteremtési és támogató pedagógusi magatartás;
– a munka, mint érték elfogadása.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Kötelező ismeretek:
– előítélettől mentesen, az egyéni igényeknek megfelelően, adekvát kommunikációval fordulnak a célcsoport felé;
– kapcsolataikra jellemző az aktív elfogadás;
– szociális érzékenységgel látják el feladataikat;
– Megvalósítják a mérések szervezését és lebonyolítását;
– aktívan együttműködnek a társintézményekkel és a fenntartókkal;
– elkötelezettek a pályaorientáció, valamint az élethosszig tartó tanulás filozófiájának és módszertanának átadásában.
Választható ismeretek:
A végzett hallgatók a megszerzett ismeretek birtokában
– felelősségteljes és önálló munkavégzést folytatnak a pedagógiai pályán;
– képesek az egyéni és csoportos pályaválasztási döntéselőkészítésben, tanácsadásban aktívan támogatni a tanulót;
– ismerik a döntéselőkészítés folyamatát és képesek operatív folyamatirányítási feladatok ellátására, összehangolására;
– felkészültek a szakképzési rendszerre, valamint a munka világára vonatkozó ismeretek átadására;
– képessé válnak a folyamatos önképzésre, az adekvát szóbeli és írásos kommunikációra, a speciális nevelési igényű tanulók támogatására, valamint önmaguk szakmai identitásának fejlesztésére.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Közigazgatási vezetési ismeretek; Az intézmény és környezete; A nevelés és oktatás hatékonysága; Az integráció és szegregáció kérdései; A pedagógus a nevelési oktatási intézmény szervezetében; A sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket, módszereket igénylő személyek oktatása.
Választható ismeretkörök: 55 kredit:
A pedagógiai és pszichológiai általános és elméleti ismeretek képességek bővítését, illetve megszerzését szolgáló ismeretkörök: Alkalmazott pszichológia; Pályaorientáció elmélete; Pályaorientáció módszertana; A munkavilágának megismerése, munkaerő-piaci ismeretek
A szakdolgozat kreditértéke
10 kredit