Szak neve
oktatástervezés és digitálistananyag-fejlesztés szakirányú továbbképzés
Végzettségek
- oktatástervező és digitálistananyag-fejlesztő
Képzési terület
pedagógusképzés
A felvétel feltételei
Bármely képzési területen legalább alapképzésben megszerzett oklevél.
Képzési idő
2
Kreditek száma
60
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A képzés célja, olyan digitális tananyag- és tartalomfejlesztő szakemberek képzése, akik az ötlettől a tananyagtervezésén, kivitelezésén, megvalósításán és értékelésén át az egész fejlesztési folyamatot képesek menedzselni.
Elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A képzést elvégző hallgató ismeri
– az e-learning fogalmát, ezen oktatási megoldások jellemzőit, előnyeit, nehézségeit;
– az e-learninges oktatás lebonyolításának folyamatait, kihívásait, az online oktatásmenedzsment technológiai és tanulási környezetét, az e-learning képzések (tartalmi, oktatási és technológiai) támogatási lehetőségeit (teljesítményértékelés, mérési technikák, teljesítettség-ellenőrzési stratégiák, szabványok, SCORM);
– az e-learning tananyag-fejlesztési projekt személyi, infrastrukturális, anyagi környezetét, és képes hatékonyan kommunikálni a projektek szereplőivel (külső szakértők, megrendelő, beszállítók stb.);
– a tevékenységtervezés elemeit, lépéseit és a tananyag szempontjából képviselt hasznosságát, valamint képes a tananyag céljaihoz illeszkedő tevékenységterv elkészítésére;
– a tananyagszerkesztő rendszert;
– a tananyag (mint termék) életciklusát (modell előtt és után);
– a user experience, a vizuális kommunikáció és a web ergonómia fogalmait és alapelveit;
– és magabiztosan használja a tananyag-fejlesztési modellt;
– az online tanulási környezetek és tartalomkezelő keretrendszerek működését;
– az intézményi jó gyakorlatok elemzésének elméleti alapjait;
– a mentorálás elméleti alapjait és a mentorálás folyamatához szükséges személyi és tárgyi feltételeket;
– a lektorálás szakmai, oktatási, nyelvi, tesztelési folyamatait.
Személyes adottságok, készségek:
Képességek:
A képzést elvégző hallgató képes
– a tananyag-fejlesztési projekt lépéseit követni, hozzájuk kapcsolódó idő- és feladattervet készíteni;
– a tevékenységtervből egy tananyagszerkesztő szoftverben megvalósítható forgatókönyvet írni;
– szinopszist írni, és a benne szereplő információkat értelmezni;
– a lektorálás szakmai, oktatási, nyelvi, tesztelési folyamatainak megszervezésére és koordinálására;
– hatékonyan kommunikálni, konzultációs, tanácsadó tevékenységet folytatni;
– IKT-stratégiát tervezni, készíteni és azt értékelni;
– az oktatási folyamatok elemzésére és az arra irányuló reflexió kialakítására;
– mások fejlődésére irányuló eljárásokat felismerni.
Attitűdök:
A képzést elvégző hallgató
– elkötelezett a távoktatás mellett, ugyanakkor elfogadja azt, hogy az más képzési formákba illeszthető, más képzési formákkal kombinálható;
– elfogadja a tanulási-tanítási folyamat időben és térben való kiterjesztését;
– elkötelezett a digitális eszközök kulturált, konstruktív, produktív használatára és a digitális kultúra formálására, kialakításának elkötelezett és aktív szereplője;
– nyitott a technológiai innovációkra, új technológiai megoldásokra;
– nyitott a pedagógiai innovációra és a részvételen alapuló, produktív és információmegosztó számítógép- és internethasználatra;
– elkötelezett egy csapat tagjaként az aktív és hatékony munkára;
– elkötelezett egy projekt megtervezése és megvalósítása iránt;
– nyitott az újszerű, kreatív megoldásokra munkája során;
– alkalmazza az együttműködést támogató, motiváló módszereket;
– szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra;
– nyitott az önálló munkavégzésre;
– elkötelezett a szakmai feladatok sikeres elvégzésére;
– elfogadja, hogy a szakmai tevékenysége során kezdeményezőkészségre lesz szüksége mind a kommunikációja, mind pedig a munkavégzése során.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A képzés során a résztvevők megtapasztalhatják, hogy a tananyagfejlesztés neveléstudományi, pszichológiai és oktatástervezési alapokra építve hatékonyabb lehet, mintha a technológiai lehetőségekből indulnának ki. A külső partnerekkel támogatott, valós piaci környezet biztosítja a hallgatók számára a tananyagok e-learning keretében történő fejlesztéséhez szükséges, gyakorlatban megnyilvánuló (alkalmazható) hatékony, komplex tudásrendszer elsajátítását. A képzéstartalom független, bármilyen képzési ötletre, nevelési-oktatási területre, illetve életkorra alkalmazható – a megfelelő szakemberek bevonásával. Alkalmas továbbá kontakt, kevert vagy teljes távoktatási képzésben felhasználható digitális képzés kifejlesztésére való felkészítésre
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
Oktatástervezés és tartalomfejlesztés neveléstudományi és pszichológiai alapja: 16 kredit
Oktatáselmélet; Tanuláselmélet és tanulásmódszertan; Tananyag- és tankönyvkészítés; Oktatástervezés; Szakmódszertani gyakorlat
Digitális tartalomfejlesztés technológiai alapjai: 12 kredit
Webtechnológiai alapismeretek; E-learning szabvány- és rendszertan; Multimédia-fejlesztés
Digitális tananyag és tartalomfejlesztés gyakorlata: 14 kredit
Vizuális kommunikáció; Tananyagszerkesztés
Oktatástervezés és tananyagfejlesztés piaci környezetben: 10 kredit
Tananyagfejlesztés projektmenedzsmentje; Értékesítés és terméktámogatás; Szabadon választható ismeretek
A szakdolgozat kreditértéke
8 kredit