Szak neve
gyakorlatvezető mentortanár pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Végzettségek
- szakvizsgázott pedagógus (gyakorlatvezető mentortanári szakterületen)
Képzési terület
pedagógusképzés
A felvétel feltételei
Tanári mesterképzési szakon (korábban főiskolai vagy egyetemi tanári szakon) szerzett végzettség, legalább 3 éves tanítási gyakorlat.
Képzési idő
4
Kreditek száma
120
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A képzésben részt vevő pedagógusok a szakirányú továbbképzés megkezdésének időpontjában valószínűleg nagyon eltérő kompetenciák birtokában vannak a mentori követelmények szempontjából. A megfelelő szakmai önismeret kialakítása, fejlesztése eredményeképpen a résztvevők alkalmasak lesznek a saját fejlődésüket legjobban szolgáló programok, feladatok kiválasztására. A képzés során lehetőség nyílik a felsorolt kompetenciaelemek fejlesztésére, kiegészítésére.
A képzés során elsajátítandó, továbbfejlesztendő kompetenciák:
A mentor szakmai felkészültsége birtokában, hivatásának gyakorlása során alkalmas:
* az iskolai gyakorlat – képző intézmény akkreditációs dokumentumaiban leírt követelményeknek megfelelő – megtervezésére, megszervezésére, vezetésére és értékelésére;
* a kezdő pedagógusok különböző formában történő (tanórai és tanórán kívüli) tapasztalatszerzésének irányítására;
* a kezdő pedagógus munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére, konstruktív visszajelzések adására;
* a kezdő pedagógusi reflektivitás szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére;
* az adott szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatására;
* a kezdő pedagógus szakmai szocializációjának támogatására;
* szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékelésére;
* önművelés igényének kialakítására, az elkötelezettség erősítésére, a pályakezdés, a beilleszkedés támogatására;
* a tanulói személyiség fejlesztésére;
* kooperációs- és projektpedagógiai eszközök alkalmazására;
* a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére;
* a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztésére a tudás felhasználásával;
* az egész életen át tartó tanulást, a kezdő pedagógusok szakmai szocializációját megalapozó kompetenciák fejlesztésére.
Tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
* a közoktatási intézményrendszer, a pedagóguspálya, a pedagógusi munkakörök követelményeinek, szabályozásának ismerete;
* a pedagógusképzés folyamatának, a pedagógiai, pszichológiai, a szakterületi és a gyakorlati képzési elemek követelményeinek az ismerete;
* a felsőoktatás pedagógiájának oktatás-lélektani, szociológiai, speciális módszertani ismeretei;
* a szakképzettséghez kapcsolódó szaktudomány és szakmódszertan legújabb eredményeinek, fejlődési irányainak ismerete;
* az intézmény működésének, környezeti kapcsolatainak (más közoktatási, szociális és egészségügyi intézményekkel, fenntartókkal, szülőkkel, kulturális, természeti és gazdasági környezettel, sportszervezetekkel stb.) ismerete.
A végzett hallgató
* birtokában van a pályakezdők beilleszkedésének támogatásához szükséges mentálhigiénés ismereteknek;
* jól ismeri az intézmény dokumentumait, pedagógiai programját, annak speciális területeit (pl. inkluzív nevelés, egészségnevelés, gyermekvédelem stb.);
* rendelkezik a mentorálás/tanácsadás korszerű elméleti és gyakorlati ismereteivel.
Szakmai képességek:
Képes
* az iskolai gyakorlat megtervezésére, megszervezésére, vezetésére és értékelésére;
* a kezdő pedagógussal hatékony szakmai együttműködésre, professzionális kommunikációra és konstruktív konfliktuskezelésre;
* a kezdő pedagógus munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére, konstruktív visszajelzések adására;
* a szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékelésére;
* a kezdő pedagógus reflektivitásának (önreflexiójának) szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére;
* az önművelés igényének kialakítására, az elkötelezettség erősítésére, a pályakezdés, a beilleszkedés támogatására;
* az adott szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatására;
* a kezdő pedagógus szakmai szocializációjának támogatására;
* az egész életen át tartó tanulást, a kezdő pedagógusok szakmai szocializációját megalapozó kompetenciák fejlesztésére;
* a kezdő pedagógussal történő segítő kapcsolat kialakítására, a folyamatos személyes támogatásra.
Szakmai attitűdök
* nyitott a kezdő pedagógus kezdeményezései iránt, fontosnak tartja, hogy a kezdő tanár megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját;
* érti és elfogadja a segítő-támogató kapcsolat kialakításának jelentőségét;
* felelősséget érez a kezdő pedagógusok iskolai tapasztalatainak értelmezésében, fontosnak tartja a szakma nehézségei mellett a szakma szépségeinek tudatosítását is;
* fontosnak tartja a kezdő pedagógusok fejlődésére adott folyamatos pozitív visszajelzéseket;
* elkötelezett az eredményes iskolai gyakorlat kiemelt jelentősége mellett;
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A mentori munkára való tudatos felkészülés eredményeképpen a mentor – a pedagógusképző intézmény megbízásával és elvi útmutatásai szerint – a kezdő pedagógusok közoktatási intézményben történő egyéni gyakorlatának szakvezetői feladatait, illetve a már diplomát szerzett gyakornokok körében az iskolavezetés megbízásából a pályakezdő pedagógusok szakmai szocializációját támogató feladatokat láthatja el.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
A) Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Vezetési- és szervezetfejlesztési ismeretek: 6 kredit
(szervezeti és vezetési alapismeretek; a vezetés funkciói; a döntés pszichológiája; vezetés és problémamegoldás; szervezeti kommunikáció; vezetői szerepek, stílusok; konfliktus, változás és szervezetfejlesztés)
Közigazgatási ismeretek: 7 kredit
(közigazgatás rendszere; központi állami szervek; EU és Magyarország; államháztartási ismeretek)
Közoktatási ismeretek: 22 kredit
(oktatási rendszerek; program- és tantervfejlesztés; a közoktatási intézmény tevékenységének tervezése, ellenőrzése; a közoktatás igazgatása)
Pedagógiai, pszichológiai ismeretek: 13 kredit
(SNI gyermekek köre; iskolai mentálhigiéné; a pszichés fejlődés zavarai)
Speciális módszertani ismeretek: 7 kredit
(integráció és szegregáció; esélyegyenlőség)
B) Szakirányhoz kapcsolódó ismeretkörök: 55 kredit
A pedagóguspálya, a pedagógusképzés követelményeinek ismerete, a mentor szerepe: 4 kredit
(pedagógusképzés strukturális, tartalmi és módszertani megújulása, a mentor szerepe, a tanári szakmai kompetenciák fejlesztése)
A hallgatói korosztállyal való foglalkozás nevelés- és oktatás-lélektani ismeretei: 4 kredit
A pedagógusi szakképzettség szerinti specializációban az adott szakterület legújabb szaktudományi és szakmódszertani ismeretei: 8 kredit
(legújabb diszciplináris és szakmódszertani kutatási eredmények, fejlődési irányok)
A kiterjesztett pedagógusi szerep iskolai és iskolán kívüli feladatai: 8 kredit
(az iskolai szervezet, működés, kapcsolatrendszer)
A mentorálás elmélete és speciális módszerei: 17 kredit
(pedagógiai jelenségek feltárásának, elemzésének és értékelésének módszerei, az osztálytermi kutatás technikái, önreflexió képességének fejlesztése, a mentor sajátos feladatai, konfliktuskezelés, kommunikációs képességek fejlesztése, értékelés módszerei)
Kötelezően választható: 10 kredit
(speciális nevelési területek: inkluzív nevelés, egészségnevelés, gyermekvédelem, stb.; multikulturális nevelés; IKT támogatott pedagógiai módszerek; pedagógiai munkát segítő szakemberek, intézmények, osztályfőnöki munka; nemzetközi tendenciák az oktatási rendszerek fejlődésében; tehetséggondozás, kreativitás-fejlesztés; modern információs kommunikációs technológiák; metafora-elemzés, a pedagógusok pedagógiai tudása; ifjúságszociológia, ifjúsági szubkultúrák)
Gyakorlat: 4 kredit
(gyakorlóiskolai és/vagy külső iskolai mentorálás gyakorlatvezető támogatásával)
A szakdolgozat kreditértéke
10 kredit