Hogyan és mennyit írjak?
A TDK-dolgozat tartalmára vonatkozó általános tanácsok:
A formai követelményeket a következők szerint foglalhatjuk össze:
Összességében, egy jól megszerkesztett TDK-dolgozatnak nem kell többnek lennie 20-30 gépelt oldalnál. Célszerű jól értelmezhető, önálló címmel és számmal rendelkező ábrákat és táblázatokat készíteni, melyek később az előadás során is bemutathatók.
Tanácsok az előadáshoz
Az előadás ideje és tartalma:
Egy TDK-munka bemutatásához a szerző(k)nek rendszerint 20 perc áll rendelkezésére. Feltételezve, hogy az előadás nyomán kérdések is felmerülnek, célszerű eleve 15 percre tervezni. Ez elsőre talán bőven elegendőnek tűnik, a tapasztalatok szerint azonban az előadó csak jó felkészülés esetén fér bele ebbe az időbe.
A 15 perces előadás során az alábbiakat kell röviden és világosan bemutatni a hallgatóságnak:
Előkészületek:
Az előadás során:
Az írott dolgozatok bírálati szempontjai
(max. 45 pont)
A dolgozat szerkesztése, stílusa (max. 10 pont)
2 pont |
Ha a dolgozat nehezen áttekinthető, kivitele nem a kiírásnak megfelelő, több hibával szerkesztett munka. |
5 pont |
Ha a dolgozat nehézkes, körülményes, de gondosan kidolgozott. |
8 pont |
Ha a dolgozat megfelelő stílusú és összeállítású, esetleg apróbb figyelmetlenségből eredő hibákkal. |
10 pont |
Ha a dolgozat jól tagolt, gördülékeny stílusú, gyakorlatilag hibamentes munka. |
A téma irodalmának feldolgozása (max. 5 pont)
1 pont |
Ha a dolgozat csak tankönyvek, kézikönyvek, és alapvető segédkönyvekre hivatkozik, vagy az irodalmi hivatkozások formálisak. |
2 pont |
Ha a dolgozat a vonatkozó irodalmat nagyrészt tartalmazza, de nem dolgozza fel alaposan. |
4 pont |
Ha a dolgozat főleg a hazai irodalmat dolgozza fel, és megfelelően értékeli. |
5 pont |
Ha a dolgozat a téma hazai és külföldi irodalmát széleskörűen tanulmányozza, és jól elemzi. |
A téma kidolgozásának színvonala (max. 10 pont)
2 pont |
Ha a kutatási módszer kifogásolható, az adott körülmények között megfelelőbbet is választhatott volna. |
5 pont |
Ha a módszer, vagy mérési eljárás jól ismert, de alkalmazása komoly felkészültséget igényel. |
8 pont |
Ha a módszer, vagy mérési eljárás korszerű, megbízható, eredményes, reprodukálható munkát garantál. |
10 pont |
Ha a módszert, vagy mérési eljárást eredeti elgondolások alapján helyesen továbbfejleszti, esetleg a feladat megoldásához újszerű eszközöket is készít. |
Az eredmények értékelése (max. 10 pont)
2 pont |
Ha a dolgozat csak a munka eredményeit közli. |
5 pont |
Ha a dolgozat az eredményeket értékeli ugyan, de ez részben megalapozatlan vagy téves. |
8 pont |
Ha a dolgozat a munka eredményeit jól értékeli, de ez nem teljes. |
10 pont |
Ha az eredmények értékelése helyes, megalapozott, kellően bizonyított, irodalmi adatokkal összehasonlítva a továbbfejlesztésre is utal. |
Az eredmények korszerűsége, fontossága, gyakorlati alkalmazhatósága
(max. 10 pont)
2 pont |
Ha a dolgozat eredménye, elméleti következtetései nem öncélúak, de a gyakorlat számára közvetlenül nem használhatók fel. |
5 pont |
Konkrét gyakorlati feladatot eredményesen dolgoz fel. |
8 pont |
Ha a dolgozat új konstrukciós, tervezési, technológiai vagy vizsgálati eljárást, illetve annak egy részét dolgozza ki, amely a gyakorlatban hasznosítható, a dolgozat elméleti eredményei a gyakorlatban közvetlenül hasznosíthatók. |
10 pont |
Ha a dolgozat új tervezési, technológiai, konstrukciós vagy vizsgálati eljárást dolgoz ki, vagy elméleti eredményeinek közvetlen gyakorlati felhasználásáról számol be, amely jelentős társadalmi, vagy ipari hasznossággal bír. |
A szóbeli előadások bírálati szempontjai
(max. 30 pont)
Az előadás felépítése, stílusa, gazdálkodás az idővel (max. 10 pont)
Az előadás technikai előkészítettsége, szemléltetőeszközök alkalmazása és használata (max. 5 pont)
Az eredmények értékelése, bemutatása, az előadó tárgyi tudása
(max. 10 pont)
Az előadó válaszadási és vitakészsége (max. 5 pont)